Rosas: Mystery Sonatas/ for Rosa
-
Päivämäärä
15.6-16.6.2022
-
Kokonaiskesto
2 h 15 min, ei väliaikaa
-
Liput
48-29 €
-
Päivämäärä
15.6-16.6.2022
-
Kokonaiskesto
2 h 15 min, ei väliaikaa
-
Liput
48-29 €
-
Esitysajat
15.6. klo 19:00
16.6. klo 19:00
-
Ei väliaikaa.
Maailmankuulun belgialaiskoreografin Anne Teresa De Keersmaekerin uusin teos Mystery Sonatas/ for Rosa avaa Tanssin talon kansainvälisten vierailujen sarjan. Monumentaalisessa, vastarinnan teemaan kytkeytyvässä teoksessa barokkimusiikki ja nykytanssi hengittävät yhteen.
Musiikin ja liikkeen välisen suhteen tutkiminen on Anne Teresa De Keersmaekerin koreografisen ajattelun keskiössä; tanssi tuo musiikin geometrian näkyväksi. Mystery Sonatas / for Rosa -teoksessa ruusu on musiikkia ja geometriaa yhdistävä symboli. Taidehistoriassa ja kirjallisuudessa ruusu edustaa usein salaisuutta tai mysteeriä.
De Keersmaekerin tuotanto on täynnä vuoropuheluja niin nykysäveltäjien kuin historiallisten teosten kanssa. Tällä kertaa hän on tarttunut böömiläisen barokkisäveltäjän Heinrich Ignaz Franz Biberin noin vuonna 1676 säveltämiin Mysteerisonaatteihin eli Ruusukkosonaatteihin, jotka ovat musiikillinen käännös Neitsyt Marian elämän viidestätoista pyhästä mysteeristä.
Teoksen musiikki on täynnä raamatullisia viittauksia, ja samalla se on tanssiin kutsu, sisältäen barokkitanssille tuttuja musiikkiaiheita. Kehämäisyys, toisto ja terälehtien kaltaiset kuviot mahdollistavat liikkeen muodonmuutokset musiikin mukana. Viiden muusikon muodostama barokkiorkesteri johdattaa kuusi nuorta tanssijaa sonaattien läpi.
Musiikin ja liikkeen mysteeriin kytkeytyy suomalaisen Minna Tiikkaisen taidokas lava- ja valosuunnittelu. Veistoksellinen valaistus, ääni ja tanssi muodostavat monumentaalisen kokonaistaideteoksen, joka avaa väylän de Keersmaekerin arvoitukselliseen ja ristiriitaiseenkin koreografiseen maailmaan. Lue Minnan haastattelu, jossa Minna avaa uraansa, tanssin ja valotaiteen suhdetta sekä kokemuksiaan teoksesta.
Teoksessa ruusu ei edusta vain kauneutta, vaan muistuttaa myös lujuudesta ja voimasta - jokaisella ruusulla on piikit. Teos on Rosas tanssiryhmän kunnianosoitus kaimoilleen. Se on omistettu rohkeille vastarinnan naisille – Rosa Bonheurille, Rosa Luxemburgille, Rosa Parksille, Rosa Vergaelenille ja Rosalle, 15-vuotiaalle ilmastoaktivistille, joka kuoli Belgian tulvissa vuonna 2021. T
Taiteilijakeskustelut 16.6.
16.6. esityksen yhteydessä järjestetään kaksi taiteilijakeskustelua. Ennen esitystä klo 17 valo- ja lavastussuunnittelija Minna Tiikkainen avaa Mystery Sonatas / for Rosa -teoksen syntyä omasta näkökulmastaan ja kertoo valosuunnittelun ja koreografin sekä muun taiteellisen ryhmän yhteistyöstä ja työskentelymetodeista. Tiikkaisen kanssa valosuunnittelusta keskustelee Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Valosuunnittelun koulutus- ja maisteriohjelmien professori Tomi Humalisto.
Valosuunnittelu nykytanssiteoksessa -keskustelu
Esityksen jälkeen teoksen live-musiikkia johtava ranskalainen barokkimusiikkiin erikoistunut viulisti Amandine Beyer kertoo musiikin ja liikkeen yhdistämisestä suomalaisen cembalisti Marianna Henrikssonin kanssa.
Anne Teresa de Keersmaeker
Opiskeltuaan tanssia Mudra Schoolissa Brysselissä ja Tisch School of the Artsissa New Yorkissa Anne Teresa De Keersmaeker (s. 1960) loi vuonna 1980 ensimmäisen koreografiansa Asch. Kaksi vuotta myöhemmin ensi-iltansa sai Fase, Four Movements to the Music of Steve Reichin. De Keersmaeker perusti tanssiryhmän Rosas Brysseliin vuonna 1983 ja koreografioi samalla teoksen Rosas danst Rosas. Näistä läpimurtoteoksista asti hänen koreografiansa ovat perustuneet tanssin ja musiikin välisen suhteen kurinalaiseen tutkimiseen. Hän on luonut Rosasin kanssa laajan repertuaarin, jossa hän on käsitellyt musiikillisia rakenteita ja partituureja useilta eri aikakausilta, vanhasta musiikista nykymusiikkiin ja populaarimusiikkiin. Hänen koreografinen työnsä ammentaa muodollisia periaatteita myös geometriasta, numeerisista kuvioista, luonnosta ja sosiaalisista rakenteista ja tarjoaa näin ollen ainutlaatuisen näkökulman kehon artikulaatioon tilassa ja ajassa. De Keersmaeker perusti vuonna 1995 Brysseliin koulun P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) yhteistyössä belgialaisen oopperatalon De Munt/La Monnaien kanssa.
Amandine Beyer
Amandine Beyer on kansainvälisesti tunnustettu barokkiviuluohjelmiston tulkitsija. Hänen palkittu levytyksensä J. S. Bachin Sonatas & Partitasista vuodelta 2012 sai jatkoa Partita 2 -teoksella, jonka koreografiasta ja tanssista vastasivat Anne Teresa De Keersmaeker ja Boris Charmatz.
Beyer soittaa säännöllisesti maailman tärkeimmissä koserttisaleissa ja festivaaleilla (Théatre du Chatelet, Festival de Sablé, Innsbruck Festwochen, Konzerthaus de Viena). Hän toimii eri musiikkiyhtyeissä kuten les Cornets Noirs, sekä duona Pierre Hantain, Kristian Bezuidenhoutin ja Laurance Beyerin kanssa. Vuonna 2006 toimintansa käynnistänyt Beyerin oma yhtye, Gli Incogniti, on perustamisestaan lähtien kuulunut varhaisen musiikin tulkitsijoiden kansainväliseen kärkikastiin.
Beyerin intohimona on myös opettaminen ja hän järjestää tunteja esimerkiksi Porton ESMAE:ssä Portugalissa sekä mestarikursseja maailmanlaajuisesti. Vuodesta 2010 lähtien hän on opettanut barokkiviulunsoittoa Sveitsissä (Schola Cantorum Basiliensis).
Kuva: Anne Van Aershcot
Valo- ja lavastussuunnitelija Minna Tiikkainen on tehnyt mittavan kansainvälisen uran eurooppalaisen esittävän taiteen parissa. Mystery Sonatas / for Rosa -teoksessa Tiikkaisen veistoksellinen valaistus on elimellinen osa teosta ja sen tematiikkaa. Lue Minnan haastattelu Tanssin talolle!
Koreografia
Anne Teresa De Keersmaeker
Tanssijat (vaihtuvasti)
Rafa Galdino, José Paulo dos Santos, Lav Crnčević, Mamadou Wagué, Sophia Dinkel, Frank Gizycki, Jacob Storer, Cintia Sebők, Laura Maria Poletti, Mariana Miranda
Musiikki
Heinrich Ignaz Franz Biber: Mystery Sonatas
Musiikin johto
Amandine Beyer
Muusikot, Gli Incogniti
Amandine Beyer: viulu, Baldomero Barciela Varela: viola da gamba, Ignacio Laguna Navarro: teorbi ja barokkikitara, Francesco Romano: arkkiluuttu, Anna Fontana: harppu ja urut
Lavastus ja valosuunnittelu
Minna Tiikkainen
Harjoitusohjaajat
Diane Madden, Cynthia Loemij
Puvustus
Fauve Ryckebusch
Taustatutkimus
Lieze Eneman, Tessa Hall
Tekninen johto
Marlies Jacques
Ääni
Alban Moraud, Erwan Boulay
Taiteellinen suunnittelu ja koordinointi
Anne Van Aerschot
Taiteellinen assistentti
Martine Lange
Tuotanto
Rosas
Yhteistyössä
Concertgebouw Brugge, De Munt / La Monnaie (Brussel/Bruxelles), Dance Reflections by Van Cleef & Arpels, Théâtre de la Ville à Paris, Spoleto Festival dei due Mondi